Inclusief onderwijsde juiste ondersteuning voor ieder kind | |
Het onderwijsteam heeft onze visie op inclusief onderwijs geformuleerd: 'Inclusief onderwijs is een benadering waarbij wij streven naar een leeromgeving waarin alle kinderen kunnen deelnemen aan het onderwijs. Dit houdt in dat het onderwijs zo wordt georganiseerd dat het voldoet aan de behoeften van de kinderen, met als doel niemand uit te sluiten. Dit doen wij met de taal en cultuur van de zeven gewoonten, waarbij wij het onderwijs dynamisch organiseren. Hierdoor creëren wij tijd voor een gepersonaliseerde aanpak. Binnen inclusief onderwijs wordt gestreefd naar een aanpak waarbij individuele verschillen worden gewaardeerd en kansen voor alle kinderen worden vergroot. Een goede samenwerking met ouders en de schoolomgeving is belangrijk bij het realiseren van een inclusieve onderwijsomgeving.'
Samenwerkingsverband kop van Noord-HollandIn het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland werken scholen, gemeenten en andere instanties samen om te zorgen voor een zo goed mogelijke ondersteuning van alle kinderen in onze regio. Dit betekent dat zij gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs in de regio. Ze delen kennis en middelen om te zorgen dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Scholen binnen het samenwerkingsverband hebben toegang tot een netwerk van specialisten en delen ervaringen en expertise. Dit alles maakt het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland een cruciale speler in het streven naar inclusief en kwalitatief hoogstaand onderwijs voor ieder kind in de regio.
Passende ondersteuningEen taak voor de onderwijsmedewerkers is om in hun aanpak aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind en de ondersteuning hierop aan te passen tijdens de lessen en activiteiten. Soms is dit niet voldoende en is er meer ondersteuning nodig. Dit wordt besproken in het ondersteuningsteam.
Het ondersteuningsteamHet ondersteuningsteam bestaat uit de kwaliteitscoördinator, de betrokken medewerkers, een orthopedagoog en de schoolleiding. Een kind wordt besproken in het ondersteuningsteam als hij / zij meer ondersteuning nodig heeft dan de reguliere ondersteuning, bijvoorbeeld bij een taalstoornis of bij psychische of lichamelijke beperkingen. Samen met de ouders wordt gezocht naar een passende aanpak. Als voorbereiding wordt samen met ouders een groeidocument ingevuld. Hierin staat beschreven welke successen er zijn in de ontwikkeling van het kind en wat de belemmerende factoren zijn.
OndersteuningsarrangementKinderen die naast de ondersteuning tijdens de lessen en activiteiten extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een ondersteuningsarrangement. Dit betekent dat zij een aantal keer per week extra ondersteuning krijgen (individueel of in kleine groepjes) door een leraar of een onderwijsassistent. Zo’n arrangement wordt toegekend in een overleg van het ondersteuningsteam. Hiervoor wordt een plan van aanpak gemaakt. De ouders worden betrokken bij het plan van aanpak. Mocht de extra ondersteuning van het arrangement niet voldoende zijn, vraagt het ondersteuningsteam extra budget of specialistische begeleiding aan bij het samenwerkingsverband.
Het doorlopen van de leerstof in een eigen tempoAls het passend is voor een leerling, kan de leerstof van een vakgebied op een passend tempo worden doorlopen. Dit kan betekenen dat een kind vertraagd of versneld door de lesstof gaat. Het versnellen of vertragen van de leerstof wordt besproken in het ondersteuningsteam, in overleg met ouders.
Ondersteuning aan meerkunners en versnellen van de leerstofVoor meerkunners wordt tijdens de instructies en activiteiten een verdiepend en verrijkend aanbod van de leerstof aangeboden. Soms is dit niet voldoende. Dit kan betekenen dat een kind deelneemt aan de interne plusklas op school. Hierbij krijgen kinderen begeleiding van een meerkunner-specialist. De ondersteuning is vooral gericht op het ontwikkelen van de executieve functies. Met behulp van de zeven gewoonten worden denkprocessen geactiveerd die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen. Executieve functies helpen een leerling bij alle soorten taken. Als de extra ondersteuning op school niet voldoende is en het kind geen welbevinden ervaart, kan het ondersteuningsteam een aanvraag doen om het kind een dagdeel per week deel te laten nemen aan de externe plusklas. Om in aanmerking te komen voor een plaats in de externe plusklas is een capaciteitentest nodig. In uitzonderlijke situaties kan een kind worden verwezen naar een school voor hoogbegaafden: Eureka onderwijs. Het ondersteuningsteam doet een aanvraag voor een verwijzing bij de CTO (commissie toelating onderwijs) van het Samenwerkingsverband. De ouders worden uitgenodigd aan dit gesprek deel te nemen. Het is voor ouders niet mogelijk om hun kind zelfstandig aan te melden voor de externe plusklas of bij het Eureka onderwijs. Deze voorzieningen in onze regio zijn gevestigd in Sarkonschool De Kameleon in Julianadorp.
Een passend tempo met een ontwikkelperspectiefAls een kind met een passend tempo vertraagd door de leerstof gaat, dan is het mogelijk dat een kind aan het einde van de basisschool niet het fundamentele eindniveau van de basisstof beheerst. In een ontwikkelperspectief wordt omschreven hoe het programma toch aansluit bij het voortgezet onderwijs. In uitzonderlijke situaties kan het ondersteuningsteam in overleg met de ouders besluiten een kind te laten doubleren. Doublures komen alleen voor als een kind weinig aansluiting heeft bij leeftijdsgenoten en hierdoor geen welbevinden ervaart. Dit betekent niet dat een kind de lesstof opnieuw moet doen, maar dat een kind zich verder ontwikkelt binnen het huidige leerjaar. Een kind kan maximaal één keer doubleren op de basisschool. Op de website van Scholen op de Kaart zijn de percentages doublures in de afgelopen vijf jaar te vinden.
Verwijzing naar het speciaal onderwijsIn uitzonderlijke situaties kan de ondersteuning die een kind nodig heeft niet worden geboden op onze school. In dat geval kan het ondersteuningsteam, in overleg met de ouders, onderzoeken of er een andere basisschool in de buurt kan bieden wat het kind nodig heeft of een verwijzingsprocedure starten. Het ondersteuningsteam doet een aanvraag voor een verwijzing bij de CTO (commissie toelating onderwijs) van het Samenwerkingsverband. In het samenwerkingsverband wordt besproken wat de mogelijkheden hiervoor zijn en bij welke school voor speciaal onderwijs het kind het meest gebaat is. De ouders worden uitgenodigd aan dit gesprek deel te nemen. Het is voor ouders niet mogelijk om hun kind zelfstandig aan te melden bij het speciaal onderwijs.
| Bekijk hier het schoolondersteuningsprofiel van De Windwijzer.
Bekijk hier het artikel van Josephina met haar ervaring op De Windwijzer
|
Hoe werkt de Windwijzer aan inclusief onderwijs?
De Windwijzer werkt samen met andere scholen aan inclusief onderwijs: onderwijs dat zo goed mogelijk aansluit bij de persoonlijke onderwijsbehoefte van de leerlingen en waarbij iedere leerling zich welkom voelt.
In de Kopkrant staan twee artikelen over de Windwijzer. (krant…