#TeamWindwijzer 2024-2025Wie werken bij ons kindcentrum?#TeamWindwijzer bestaat uit betrokken medewerkers die dagelijks werken aan goed onderwijs en opvang. In ons werk kijken wij door ‘dezelfde bril’; met het lerende kind voor ogen. Met zo inclusief mogelijke opvang en onderwijs vergroten wij de kansen voor kinderen. De medewerkers van het onderwijs passen de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap toe in hun werk, waardoor wij een voorbeeld zijn voor de kinderen, waarbij kinderen zelf doen wat zelf gedaan kan worden. | |
Het kernteam onderwijsHet kernteam coördineert het onderwijsbeleid en de dagelijkse gang van zaken. Het kernteam bestaat uit de schoolleider, teamleiders en de kwaliteitscoördinator.
SchoolleidingDe schoolleiding geeft samen met de manager kinderopvang leiding aan het kindcentrum. Naast het onderwijskundig leiderschap is de schoolleider verantwoordelijk voor het financieel en personeelsbeleid en stuurt praktische zaken aan, zoals onderhoud en beheer. De schoolleiding is onderdeel van het directieteam van Sarkon en voert bovenschoolse taken uit.
Teamleiders van het onderwijsDe teamleiders dragen verantwoordelijkheid voor de onderwijskundige doorgaande lijn, het onderwijsaanbod en de praktische zaken in de onder-, midden- en bovenbouw. Zij zijn het aanspreekpunt bij afwezigheid van de schoolleider.
De kwaliteitscoördinator (interne begeleider)De kwaliteitscoördinator heeft een sleutelpositie in het schoolteam, om samen met de medewerkers het leren van en met elkaar te versterken. De kwaliteitscoördinator stimuleert, coördineert de onderwijskwaliteit en regisseert de goede ondersteuning aan leerlingen. Hierin werkt de kwaliteitscoördinator samen met de schoolleiding en een netwerk van specialisten van Sarkon, jeugdzorg en het samenwerkingsverband.
Onderwijsteams onder-midden-bovenbouwHet onderwijsteam van de onder- midden- en bovenbouw zijn samen verantwoordelijk voor het onderwijs aan alle leerlingen van de bouw. Zij stemmen de pedagogische en didactische aanpak aan en coördineren de praktische zaken.
LerarenDe leraren begeleiden, samen met de onderwijsassistenten, de basisgroepen. De leraren geven instructies en doen interventies die aansluiten bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen. De leraren voeren ontwikkelgesprekken met leerlingen en hun ouders. In de laatste fase van de opleiding zijn leraren in opleiding (LIO) onderdeel van het schoolteam en voeren zij de taken van leraar uit.
Onderwijsassistenten en leraarondersteunersDe onderwijsassistenten en leraarondersteuners ondersteunen de leraren bij het samenstellen van het onderwijsaanbod en het begeleiden van de basisgroepen. Tijdens de werktijd begeleiden zij de leerlingen bij het spelen en het werken. De onderwijsassistenten voeren ook individuele ondersteuning uit aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarnaast houden zij toezicht tijdens de pauzes. In de onderbouw werken zij samen met de pedagogisch professionals van de kinderopvang in de peuter-kleutergroep.
#TeamOnderbouw
#TeamMiddenbouw:
#TeamBovenbouw:
Vervangingen:
(Vak)specialistenVakspecialist sport en bewegenDe leerlingen hebben twee keer per week bewegingsonderwijs in de gym- of speelzaal. Dit wordt verzorgd door de vakleraar sport en bewegen. Daarnaast coördineert de vakleraar diverse buitenschoolse sportactiviteiten en coördineert de vakleraar de sportactiviteiten tijdens de pauzesport.
Kunstdocenten TriadeDe kunstdocenten van Traide verzorgen in de midden- en bovenbouw de lessen beeldende vorming. Daarnaast verzorgen zij de kunstklas, dat zij aanbieden als verlengdde schooldag. De kunstdocenten zijn te vinden in het atelier op de eerste vierdieping.
Psycholoog - lid orthoteamDe psycholoog is lid van het orthoteam van Sarkon en geeft advies over de juiste ondersteuning en het mogelijk maken van het zo inclusief mogelijk onderwijs. De psycholoog doet eventueel observaties en / of diagnostisch onderzoek bij kinderen en voert hierover gesprekken met ouders en de medewerkers.
Specialist meerkunners / hoogbegaafdenDe specialist meerkunners / hoogbegaafden adviseert collega's en geeft leiding aan de interne plusklas.
Ondersteunende medewerkersOm het onderwijs op school zo goed mogelijk te laten verlopen zijn de conciërges en de administratief medewerker onderdeel van het schoolteam. Zij ondersteunen de medewerkers bij diverse praktische en administratieve taken binnen de school. De schoonmaakmedewerkers die de school dagelijks schoonmaken worden ingezet via een extern schoonmaakbedrijf.
Opleiden van studentenDe Windwijzer is een van de opleidingsscholen van Sarkon. Sarkon zet zich in voor het opleiden van onderwijsprofessionals met ‘Samen Opleiden Noord-Holland’. Opleidingsscholen, Hogeschool iPabo en studenten werken samen aan de opleiding van leraren en leraarondersteuners. Medewerkers verwelkomen studenten als onderdeel van het schoolteam, waar studenten een bijdrage leveren aan het onderwijs met LEV. Professionele mentoren begeleiden studenten bij het opdoen van praktijkervaring en het uitvoeren van onderzoek. Naast de mentor is een schoolopleider verbonden aan de opleidingsschool, die studenten coacht en intervisiebijeenkomsten begeleidt. Wij verwelkomen daarnaast MBO-studenten van VONK en het Horizon College om praktijkervaring op te doen als onderwijsassistent. In schooljaar 2023-2024 verwelkomen wij ook een student van de Academie voor Lichamelijke Opleiding van Hogeschool Amsterdam. Leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs van het Linie College doen praktijkervaring op van onderwijsondersteunende taken, zoals het onderhouden van het groene schoolplein.
Medewerkers van #TeamOpvangDe pedagogisch professionals en de (assistent)clustermanager van Monter vormen samen het team van de opvang. Zij begeleiden de kinderen van 0-4 jaar en de kinderen van de buitenschoolse opvang. #TeamOnderwijs en #TeamOpvang werken samen aan een gezamenlijke aanpak voor onderwijs en opvang.
Personeelsbeleid Sarkon: werken in een LEV-cultuurMedewerkers van Sarkon werken in een LEV-cultuur waarin wij werken vanuit de bedoeling om onze resultaten te bereiken. Wij vertonen voorbeeldgedrag in ons handelen en leren van en met elkaar. Wij sluiten aan bij talenten en mogelijkheden van medewerkers, waarbij de ontwikkeling van de school richtinggevend is. Medewerkers zijn samen met Sarkon verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en maken leren zichtbaar en reflecteren op hun handelen. Wij maken hierbij onder andere gebruik van het aanbod van de Sarkonacademie en netwerkbijeenkomsten. Sarkon werkt samen met de opleidingen bij het opleiden van nieuwe medewerkers en het begeleiden van startende medewerkers. Wij ondersteunen medewerkers in hun inzetbaarheid door gebruik te maken van het ‘huis van werkvermogen’, een methode die alle factoren beschrijft die invloed hebben op de inzetbaarheid van medewerkers. Op de Windwijzer werken de medewerkers in een LEV-cultuur door een lerende leiderschapscultuur: door het werken in een cultuur van wederzijdse afhankelijkheid leren de medewerkers van en met elkaar (lerende organisatie). Hiermee zijn we bewust op zoek naar de kwaliteiten van elkaar. Het coachend leidinggeven van het kernteam van is hierin een belangrijke schakel. De schoolleiding en teamleiders stimuleren proactief leergedrag en professionele autonomie van de medewerkers met de zeven gewoonten van The Leader in Me.
Medewerkertevredenheidspeiling #TeamOnderwijsIn februari 2024 is de medewerkertevredenheid gepeild onder de medewerkers van de school. Bekijk hier de uislag van de medewerkertevredenheidspeiling. |
Bekijk hier het filmpje van RTL Nieuws: 'Een basisschool vol meesters'
Lees hier het artikel in het NHD: 'Op De Windwijzer hebben ze geen mannen-pabo nodig.' |
Leerlingen leren aan leraren Sarkon over goed onderwijs
Tijdens een Sarkon-studiedag hebben medewerkers van andere Sarkonscholen een bezoek gebracht aan de Windwijzer. Zij werden verwelkomd door de leerlingbegroeters en toegesproken door het leerlingpanel. Daarna werden de gasten rondgeleid door onze leerlingen. Er waren drie groepen. Een groep…