Lerend spelen in de onderbouwDe visie op het jonge kind: leren door te spelen met welbevinden en betrokkenheid
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3 groep (Monter) en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuizen, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen. | |
Spelend leren betekent in de praktijk:
| Agenda thema's onderbouw
|
Thema: Laat je betoveren door de magie van een boek! (OB)
De kinderen verzamelen en ontdekken bijzondere boeken. Kinderen worden voorgelezen en maken misschien zelf een boek. De kinderen van leerjaar 3 kunnen misschien al boeken lezen. Kinderen gaan naar de bibliotheek en maken hun eigen bieb.