Wat is het taal- en rekenniveau op de Windwijzer?

Wat is het effect van groepsdoorbrekend werken?

Steeds vaker horen we het signaal dat kinderen met een afnemend taal- en rekenniveau doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Hoe is dat eigenlijk met de leerlingen van de Windwijzer? 

 

Hoe volgen wij de leerlingen? 

De kinderen worden gedurende de basisschool gevolgd in hun brede ontwikkeling. Met taal en rekenen doen we dit met behulp van het dagelijks werk (in Snappet) en we toetsen de leerlingen twee keer per jaar met een landelijk genormeerde toets. De resultaten van de toetsen geeft een beeld per leerling, maar ook hoe wij het als school doen. Uit deze toetsen komen soms ook signalen. Zo hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan het versterken van het technisch lezen en het rekenniveau van de sterke rekenaars. Zo werken wij voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs. 

 

Wat is het effect van het groepsdoorbrekend werken? 

Dit is het derde schooljaar dat wij groepsdoorbrekend werken en instructies geven in kleine groepjes. De effecten hiervan zijn duidelijk zichtbaar. De tussen-resultaten van het technisch lezen, tekenen en taal zijn in de afgelopen jaren gestegen tot op of boven het landelijk gemiddelde.  

De leerlingen scoren aan het eind van de basisschool ten minste op het niveau dat we van de kinderen kunnen verwachten. De meeste scoren zelfs hoger. 70% van de leerlingen in leerjaar 8 heeft een taal- en rekenniveau dat passend is bij een uitstroomprofiel havo of vwo. Alle leerlingen hebben het niveau behaald voor taal en lezen van het minimumniveau. Met rekenen is dit, op een leerling na, ook het geval. Deze opbrengsten zijn boven het landelijk gemiddelde. Al meerdere jaren is dit op niveau dat de onderwijsinspectie van ons verwacht. Maar het belangrijkste is dat alle leerlingen op of boven het verwachte individuele niveau hebben gescoord. Zij hebben het dus goed gedaan. 

We kunnen dus concluderen dat de werkwijze die we hanteren, met leerdomeinen en instructies in kleine groepen, effectief is. 

4088910_1307359 4088910_1307359