'Ik verwachtte chaos, maar ik zag rust en betrokkenheid!'

Een blog van een ouder over het groepsdoorbrekend werken

Vanessa de Jong, een ouder van De Windwijzer, heeft interesse in een baan in het onderwijs. Ze heeft een dag met ons meegelopen. Zij heeft hiervan een blog gemaakt:

 

Zoveel vragen...

Soms zit je als ouder met heel veel vraagtekens. Heb ik de juiste school gekozen? Is de klas leuk voor mijn kind? Is de juf of meester wel goed voor mijn kind? Zoveel vragen maar geen antwoord…

Ik, iemand van de oudere generatie, zat al geruime tijd met mijn bezorgdheid over het groepsdoorbrekend leren. Omdat ik met de gedachten zit om mij te laten omscholen, was het voor mij een goed moment om een kijkje te gaan nemen in het onderwijs. Even voor de duidelijkheid; mijn beeld van het doorbrekend leren was; chaos, geen goede begeleiding van mijn kind, geen interesse in mijn kind en leerkrachten die mijn kind niet eens kennen.

 

Ik voelde mij welkom! 

De dag begint als eerste met een warm welkom, koffie en een uitleg wat we een beetje gaan doen. Waar moet je beginnen? Hoe krijg je het juiste beeld. Eén ding is heel duidelijk geworden: openheid, daar kom je het verste mee. En dat heeft de Windwijzer zeker gedaan! Alle medewerkers wisten dat ik die dag zou komen, dus niemand stond raar te kijken dat ik rond liep en af en toe iets vroeg.

Eerst een rondje gedaan met Esther Platte door de bovenbouw, de middenbouw en de onderbouw. Maar waar was de drukte? Waar was de chaos? Ik kon het niet vinden. Er was rust op elke verdieping. Ja, er liepen zo hier en daar leerlingen van de ene plek naar de andere plek met hun laatje, maar zonder schreeuwen zonder kabaal. Ieder kind wist ook duidelijk wat ze moesten gaan doen, waar ze heen moesten en wat de bedoeling was.

 

Ander onderwijs dan ik als kind zelf heb ervaren

Het is wel een hele rare beleving voor mij als leek in deze aanpak. Ik ben groot geworden met één klaslokaal, één meester of juf, één keer in de week gym, één keer in de week handarbeid. En hier gaat het allemaal door elkaar heen, die groep heeft die les van die leerkracht, die groep weer in die klas en die groep gaat gymmen.

Door mee te mogen kijken, zie je dat een leerkracht zijn eigen specialisme heeft om les te geven, zijn of haar passie te mogen delen met de kinderen. En door de openheid en eerlijkheid die er was, werd er geen ideaal beeld gecreëerd: Ik ben ook getuigen geweest van een leerling die niet luisterde, die tig keer gewaarschuwd werd voordat de leerling uit een instructiegroep werd gestuurd. Wat gaat die dan doen? Netjes uit elkaar zitten op het leerplein waar ook andere kinderen zitten en door gaan met werken maar dan wat ze zelfstandig kunnen doen. Na de les wordt er over gepraat, maar op dat moment niet. Dat weten ze. En omdat er begeleiding is op het leerplein,  weten ze dat daar ook iemand is die ze in de gaten houdt en begeleidt. Het leerplein was voor mij een wazig woord, geen les in het lokaal maar ergens op de gang? Wat mij nu duidelijk is geworden, dat daar geleerd wordt beter zelfstandig te werken. Als er vragen zijn of onduidelijkheid krijgen ze hulp van een medewerker die daar op het moment aanwezig is. Zeker goed voor de zelfstandigheid. Maar ook het zelfvertrouwen van jouw kind! En als je het beeld in je hoofd hebt dat je kind maar wat doet op school en dat de leerkrachten niets in de gaten heeft, dan heb je het mis. Want overal zijn ogen waar je kind ook zit op elk moment van de dag.

Die dag ben ik ook nog even bij de gym wezen kijken, een leerkracht die energie heeft voor 100 man en net zo hard mee doet als de kinderen zelf. Zij was de kinderen aan het voorbereiden voor schoolvoetbal. Ja als school wil je toch winnen. Maar de kinderen die niet mee doen met de competitie, die leren ook hoe ze dat balletje beter kunnen trappen: Een win-win situatie.

Als laatste de onderbouw… hier komt je kind op vierjarige leeftijd binnen. Hier worden ze groot gemaakt voor het echte werk over 2 a 3 jaar. Kind zijn is belangrijk, maar regelmaat en leren ook. En die balans is heel goed te zien in de onderbouw. Ene moment zijn ze aan het tellen met een groepje andere moment zie je een meester op een tafeltje staan die mee aan het bouwen is aan de hoogte toren ooit!

 

Balans en structuur

Balans is overal terug te vinden op de windwijzer en ook structuur. Team van de Windwijzer: Dank je wel voor jullie gastvrijheid, dank je wel voor de duidelijkheid en vooral bedankt dat ik een goed beeld geven gekregen van “het doorbrekend” leren.

Voor iedereen die met de zelfde gedachten zit waar ik de laatste twee jaar mee zat, raad ik aan om zeker gebruik te maken van de uitnodiging die verstuurd is naar jullie, om even “stil” mee te kijken wat er allemaal op school plaats vindt!. Pak ergens een stoel en luister en kijk mee. Het zal je verbazen!

Groeten Vanessa 

ECB42293-3C25-4057-A6E7-B0782E6EC9B3 ECB42293-3C25-4057-A6E7-B0782E6EC9B3
FECFDA83-5161-4ED5-B5C0-2F82C8474DD9 FECFDA83-5161-4ED5-B5C0-2F82C8474DD9
9F78EE9B-02F5-4179-A95B-74652AA42EB2 9F78EE9B-02F5-4179-A95B-74652AA42EB2